Rock On

2015/01/05

Piirtämisestä ja muista taidoista

Kaikki ketkä ovat nähneet mua livenä, tietävät että piirrän ja askartelen paljon, kun konetta ja nettiä ei oo saatavilla.

Mun taidot ovat alkaneet näkyä pikkutyttönä. Silloin pidin tavallisten lasten leikkien lisäksi piirtämisestä, tein Powerpointteja ja olin muutenkin koneella. Koneella pelasin ja piirsin Paintilla. Nimesin työni milloin hullunkurisilla nimillä, milloin tyyliin nimetön123. Piirsin usein ihmisiä, mutta piirsin myös pupuja, abstraktia, tilannekuvia ja käsittelinhän myös muitakin.

Ekaksi kerron piirtämisestä (ja askartelusta)


Piirrän nykyään niitä, mitä en pisty pensseleillä tekemään. Eli ihmisiä, harvoin eläimiä. Ihmisiä teen usein mun mielikuvitusmaailmaani liittyen. Kyllä, pääni sisällä on toinen maailma, maailma missä olen kun oikeesti olen yksin. Se saa toiset välillä hämmentymään ja luulemaan mua skitsoksi, vaikka en kuule normipäivinä ollenkaan ääniä, jotka vaanisivat mua. Ei, ei se mee niin. Kaipaan vain seuraa, mutta seuran ei tarvi olla oikeeta. Piirrän ihmisiä, keiden mä haluaisin tuntea, mutta mitä mä en oikeesti tunne. Ja kyllä, juttelen heidän kanssa, koska he tuovat sitä turvaa, mitä muut ihmiset eivät mulle osaa tuoda. He edustavat eri vähemmistöjä, eri kulttuureita. Itekin olen tavallaan kolmen kulttuurin kasvatti, jolla ei ole mitään kotimaata. Tämä kaikki on mulle vaikeeta ymmärtää. Monesti olen toisten ehdottamina yrittänyt kirjoittaa rompsuja ja novelleja, mutta keskenhän ne jäävät.

Lisäksi maalailen nykyään. Yläasteella ollessani miltei vihasin maalaamista, koska se oli sotkuista enkä tuolloin osannut maalata. Sitten aloin opettelee maalaamista. Akryylivärit ovat suosikkimaalejani.

Toisinpäin kävi liiduilla piirtämiselle, pienenä tykkäsin liiduilla piirtämisestä, mutta nykyään en pidä siitä. Ne eivät tuota odotettua jälkeä, vaikka kuinka yrittäisin.

Lisäksi tykkään tehä kollaaseja. Kollaaseja tosin teen nykyään eri alustoille, kuten kenkäbokseille tai metallitölkeille.

Ennen kun haluan siirtyä käsistä koneeseen, haluan näyttää tässä pari piirrosta, näkkäläjärveläisistä.
  
Sitten tietsikkatöistä
Iskä on opettanut mulle leikki-ikäsenä käyttään tietsikkaa. Sitten se opetti mua käyttää Paintia. Paintia olenkin raiskannut huolella läpi lapsuuteni. Sillä samalla pöytäkoneella, joka lopulta antoi periksi ollessani 14-vuotias. Sillä koneella kirjoitin muuten ekat blogikirjoitukseni Moi vaa. ;) - ja Se pieni raitapaitainen-blogeihin. Sillä rekkasin itseni myös moniin paikkoihin, kuten Facebookiin. Monia muistoja siis. Muttei siitä sen enempää.

Koko oli 36 ja lempivärini tekstissä oli tummanpinkki.
Ja muutenkin pinkki oli HOT.


Powerpointia, Movie Makeria ja muita olen opetellut itsekseni ja lisävinkkeja olen saanut koulusta. Pienenä kaiken tekstin piti olla isoa, ainakin Wordilla. Ja sitä vitun Comic Sansia ja kokona 36. Myös erikoisfontit olivat aika must. Times New Roman ja muut senkaltaiset olivat poikkeuksia lukuunottamatta totaalinen turn-off.



Kesis edelsi Näkkäläjärveä, mitä Näkkäläjärvi ja Pilvipouta Tulivuorta. Kesiksen jäsenistä voi lukea tästä ja tästä. Toisinkun teksteissä mainitaan, niin Laiteista (Sanna, Ronja, Pinja, Riina, Reeta ja Pirja) on teetetty "kuvia", ja kuvat Sannasta, Ronjasta, Riinasta ja Reetasta, vuodelta 2007, jolloin muutkin piirustukset on tehty, näkyy kollaasissa, jossa on myös mm. Pinjat Rautiainen ja Kivimäki, Kaino sekä Anele (kuvassa vas. ylh.) ovat.

Powerpointteja olen koonnut useimmin näistä Kesiksen hahmoista ja sitten netistä löytämistäni kuvista. Juuri tämän takia en tuo niitä kuvaesimerkkejä, ainakaan kokonaisuudessa tänne kaikkien katsottavaksi. Isoimmissa Powerpointeissa on kymmeniä dioja, isoimmassa sata ja yksi.

Ja hyötykäsitöihin

Ylhäällä: Pinssejä eri vuosilta, kuitenkin 2012-2014 väliltä / kello, tehty ysiluokalla / tyyny, tehty kutosluokalla
Alhaalla: Kalenterit tälle vuodelle / säilytysboksi, tehty viime vuoden keväällä

Olen tehnyt tässä elämäni aikana myös hyötyjuttuja, lähinnä itelleni. Pinsseistä hameisiin ja kalentereihin. Samaan tapaan niitä olen oppinut koulussa, kuin muutakin luovia juttuja. Pinssejen teon oon oppinut Tyttiksellä, koska koulut eivät ees halua pinssikoneita itelleen. Säilytysbokseja, pinssejä, magneetteja ja kynätelineitä ei vaan voi olla liikaa - etenkin jos talossa asuu (kynä)hamstraaja...

 Kaikki tässä kuvassa olevat ovat itetehtyjä mun paitoja, crocseja, tykkiä, kyniä, luontoa, itseäni, kissalompakkoa ja maskottejen pinssejä lukuunottamatta. Kyllä, molemmat hameet (tumma salsahame se keltakuosinen) ovat itetehtyjä...

...kyllä multa löytyy sitten kaikenlaista! Maskotteja, hameita, säärystimet ja jopa itetehty ruutupaita... ja kohta tuubihuivi... sekä lisää kynäpurkkeja ja säilytyslootia... kun vaan riittäisi inspis muuallekin kuin sinne koneella olemiseen.

Ekan ompelutyöni tein ekalla luokalla, se oli keltainen pupujussi, jolla on liimattu pinkki mekko, alakoulussa oon tehnyt mm. pehmoankan sekä -nallen, liinoja, tyynyjä, säärystimet sekä repun! Ankan oon nimennyt Anillaksi ja nallen Nupuksi. Anillan olen nähnyt, mutta Nuppua en sitten alakoulun... minne lie hävinnyt. Yläkoulussa ja sen ikäsenä olen tehnyt mm. kellon, ruutupaidan, laukun ja jakkaran. Sekä ne maskotit, Mai Anhin sekä Anin.

Rakkaimmat terveiset Sinja-mopsilta, jonka sain samoihin aikoihin kun tän salsahameen. Valitettavasti se on kuitenkin ostettu kaupasta... see ya seuraavaksi - Lux-tapahtumien parissa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Onko asiaa? Hyvä.
Vastaanko? Kyllä.

Mutta muista, lähetä vain sellaista palautetta jollaista sie myös mahdollisesti kestäisit.