Rock On

2016/12/14

Kalenterikuustoist: Videohistoriikki

Kyllä, olen ennenkin mainostanut videoitani. Mutta en ennen tätä päivää ole kertonut (ja näyttänyt) videojen tekemisen historiikista näin laajasti.

Aloitin videoiden tekemisen vuonna 2010, tarkemmin sanottuna kevättalvella osittain Muukalaiset-valokuvausprojektin, johon kuului myös valokuvien pistämistä videomuotoon ja osittain Galtsussa silloin pyörineiden kaverivideojen ansiosta. (Mulla on se DVD vieläkin tallessa!!)

Ekan videon tekeminen oli haastavaa, ja sitä en osannut mokoma edes tallentaa. Mutta toisen osasin jo tallentaa ja itsekkäästi nimesin sen Miaaaaaaaa-nimiseksi. Niin ko näätte, se näyttää ja se on 100% amatöörikamaa. Onneksi mulla ei ollut koneella vielä silloin musiikkia, sillä silloin en handlannut paskaakaan tekijänoikeuslakeja ja niitten rikkomisen seurauksia. 


Oman läppärini myötä olen alkanut tekemään kunnolla videoita. Koska suurimmassa osassa niistä videoista on kuvia ihmisistä, keitä en tuntenut (ja ne liittyivät mun mielikuvitusmaailmaani Näkkäläjärveen) ja musiikkikaan ei ollut mun omistamaa, niin en niitä voi ainakaan YouTubessa julkisesti laittaa... ja kaikissa videoissa on kuv(i)a musta. Ja niissä videoissa, joissa ei ollut kuvia "näkkäläjärveläisistä", oli kuvia musta ja mahdollisesti myös mun ottamista räpsäisyistä.

Vaikka saatan vaikuttaa törkeältä ja itsekkäältä rikolliselta, niin todellisuudessa olin yksinäinen ja sen myötä aggressiivinen teini. Ja koska halusin tehdä ns. "kaveri"videoita, niin niitä tein sitten ihmisistä, keiden kaveri halusin olla. Nettiin sen sijaan pistin videoita itsestäni ja omista teoksista. Teinhän elämänkerrankin kerran itsestäni. Se video on niin nolo, etten itsekään pysty katsomaan sitä. :D


Vuoden 2011 lopussa aloin tekemään ns. "kunnon" videoita. Toki niissä on vieläkin kuvia mukana, mutta ne eivät enää olleet pääosissa. Ne videot alkoivat jo muistuttamaan niitä videoita, jollasia teen vielä nykyäänkin, vaikkakin niissä on vielä käytetty vielä paljon siirrännäisefektejä ja eri fontteja.

Miltei kaikki 2011-2012 kesään saakka tehdyt videot hävisivät kiitos mun läppärini totaalisen sammumisen. Vieläkin välillä kismittää että niitä ei voi katsoa. Syyskesällä ja syksyllä 2012 tehdyt videot kuitenkin antavat miltei samanlaisia efektejä, ko niissä videoissa mitä nykyään teen Movie Makerilla. Kohteet ovat vain erilaiset, koska mä olen silloin kiinnostunut tummista ja myöhemmin samana vuonna vietnamilaisista.
 

Koska vuosina 2013 ja 2014 ei ole tapahtunut juurikaan mitään kehitystä, ja vuonna 2014 en ole edes tehnyt videoita, niin siirrytään suoraan vuoteen 2015. Vuonna 2015, tai no, joulukuun 2014 lopussa, olen oppinut tekemään Powerpointilla videoita. Nykyään teen Powerpointilla otsikoita ja laitan ne Movie Makerin-projekteihin, koska Movie Makerilla ei ole tarpeeksi kattavaa valikoimaa tän asian suhteen.

Vuodet 2015 ja 2016 on muutenkin tutustumista uusiin ohjelmiin, kiitos videotyöpajalle ja AV-viestinnän opiskelupaikalle. Haluaisin käyttää muitakin video-ohjelmia, mutta kovinkaan moni niistä ei ole opiskelijaystävällisiä hintojen suhteen. Lisäksi olen kehittänyt omaa muokkaustyyliäni enemmän ja enemmän ammattimaisemman näköiseksi, mutta silti niissä on kuitenkin se muokkaustyyli, mitä olen harrastanut joskus vuonna yksi ja kaksi. Kaikki mun tekemäni videot näkyvät tästä linkistä.


Olen tehnyt keikkataltionteja, kaveriseikkailutöitä ko myös mielenkiinnonkohteista kertovia videoita. Jälkimmäisiä en voi julkaista, koska mä en halua joutua oikeuden eteen tekijänoikeusrikkomuksista. (niistä saa sakkoja tai maximissaan 2 vuotta vankeutta) Enkä kyllä haluakkaan julkaista niitä, kavereille voin niitä tietty näyttää mutta kaverit ovat kavereita eivätkä mitään yhtiöitä, jotka tekijänoikeuksista välittäisi. Ykskin kopsaa Tumblrista ja julkaisee lähteettä omaan blogiinsa...

Muuten, melkein muuten unohdin kertoa sen, etten ikinä ole vloggaillut tosissaan. Enkä myöskään ala vloggaajaksi. Syitä on monia. Änkytän miltei aina kameran edessä, en todellakaan ole siivoushullu, menetän liian usein hermoni etenkin videoita muokatessa (eräät voivat sen todistaa) eikä mulla ole edes videokameraa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Saa, ja pitää lähettää palautetta kuvista ja miksei myös kirjoitteluista.