Rock On

2016/12/09

Kalenterikuustoist: DIY-seinäkalenteri

Tänään esitän teille jokavuotisen projektini: Nimittäin DIY-kalenterin. 

Aloitan aina puhtaalta pöydältä, koska mikään valmis kalenteripohja ei ole tarpeeksi hyvä mun perfektionistipuolelle. Mene ensimmäiseksi Exceliin. Jotta saat hyvän kalenteripohjan, seuraa tarkasti ohjeita. Toistaminen on ärsyttävää, onhan?




Eikä siinä vielä kaikki. Nyt siirrytään PowerPointin puolelle, jossa tehdään suurin työ ja kosmeettiset toimenpiteet. 

Päivämääränumerot teen itse Text Box -työkalulla, jotta tulos on halutunlainen ja nimipäivät menee suunnilleen kohdalleen. Mutta jos haluat tehdä kalenterin ilman nimipäiviä, niin sekin käy. Silloin kalenterin valmistuminen on nopeampaa, kun yksi vaihe jää pois. Mutta mä teen nimipäivillä, nimet ovat olleet mulle jo pienestä pitäen tärkeitä. Mun nimipäiväaiheiseen ikuisuusprojektiin pääset tästä.

Jos jo koneellasi olevat fontit eivät ole kelpokamaa sulle, niin mm. täältä, täältä, täältätäältä ja täältä löydät ilmaisia fontteja. Nyt siihen luovemmalle puolelle, kansikuvaan kannattaa satsata. Kuukausikuvat ovat olla pelkkiä sitaatteja, - valokuvia, - laulunsanoja... tai niitä voi yhdistää. Itse otin teemaksi kuukausia mainitsevat laulunsanat sekä kuvat, jotka on otettu sinä kuussa ko laulunsanat... (joo en osaa selittää sen paremmin...

Ai niin, ja lisäksi mun kalenterissa on kolme eri kieltä. Kuukaudet ja viikot ovat suomen lisäksi koltaksi ja unkariksi, tai no - tulevat valmiina olemaan. 



Tältä näyttää mun tekemä kalenteri nyt valmiina. Sitten ko kalenterisi on valmis, niin tulostat. Sitten ko olet saanut tulostettua, rei'itä rei'ittimellä tai sellasella toimistossa vallitsevalla vekottimella, jonka nimeä en yhtään muista. Muista olla huolellinen, että kaikki sivut ovat sitten samassa kohtaa. Rei'ityksen jälkeen pudotat villalangan kahdesta kohtaa, jos siis olet hoitanut hommasi rei'ittimellä. Muista pitää kiinni sivusta, pyydä kaveria avuksi tai suosi klemmareita toimenpiteen ajaksi. 

Mutta jos olet tehnyt sillä toimistohökötyksellä, sama juttu mutta ilman villalankaa. Sitten ko olet saanut kalenterin valmiiksi - laita seinälle, paketoi lahjaksi kaverille tai pistä työpöydälle odottamaan ensi vuotta.

Miltä tällainen joululahja kuulostaisi?

2 kommenttia:

  1. Hahaa, et tainnut odottaa kommenttia multa :'D Mutta näin sun kommentin Lean blogissa muutama päivä sitten ja tulin stalkkeroimaan välillä tänne, kun mua on kiinnostanut aina pikkaisen, että miten sä oikeen teet kalenterisi. Ja täähän oli oikein mukava ohje/näyttö siitä, miten sä teet nää :D Ite en kyllä ehkä lähtisi/jaksaisi läteä tekemään itse ihan alusta kalenteria, mutta ihailen sua, kun sä jaksat! :3 Oon kyllä muutenkin surkea kaikissa DIY-jutuissa, että pistettäköön sen piikkiin se, etten jaksa. Jos saa pyytää, niin voisit tehdä jostain kalenterista semmoisen vähän syvemmän esittelyn, kun se on valmis, joulun jälkeen? Että esimerkiksi esittelet muutaman sivun siitä kalenterista ja näytät, millainen se on valmiina? Jos sä et halua tehdä sellaista, niin ei se mitään - kyllä tästäkin saa jonkinlaisen käsityksen siitä, millaiselta se lopussa näyttää :D

    Ja ihan näin btw, sä oot kehittynyt ihan huimasti koodauksessa O.O Tykkään tosi paljon ton bannerin navigaatioupotuksista, mun kaverikin ihasteli niitä kun linkkasin tän postauksen sille :D Ja sun koodaustyyli on tosi paljon kehittynyt - jos nyt vertaa vuoden takaiseen värimaailmaan, mä en meinannut saada selvää tekstistä, kun se oli semmoisella fontilla, tausta oli vihreä ja teksti taisi olla violettia/tummanviolettia... kyllähän sekin korosti sun tyyliä ja niin, mutta tää on lukijaystävällisempi. Vaikka kyllä mä tiiän, ettet sä juokse lukijoiden perässä, mutta lukijoiden on paljon helpompi lukea ja kommentoida, kun tää värimaailma on tämmöinen. Musta tausta blogitausta ja valkoinen tekstikenttä on jotenkin kiva :D Ja musta sä ansaitset enemmän aktiivisia kommentoijia, koska sun useimmat postaukset on nykyään kivoja, enkä tajua miksi sulle ei kommentoida! :D Kaipa sitten porukka on tosiaan siirtynyt enemmän vlogeihin... itsekin aloitan epäsäännöllisen säännöllisen vloggauksen keväällä, kun (toivottavasti) mun marsuneidit + mun uus koti on alla.

    P.S: Tuon sen lumiukkotikkarin sulle sitten, kun olemme seuraavan kerran yhtäaikaa koulussa. c: Ja halaan vielä viimeiseksi sovinnoksi, jos annat luvan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu en ihan odottanut :'D teen syvemmän esittelyn kalenterista ko on jaksamusta tehdä sellasta. Kalenteri odottaa kokoamista parastaikaa. Taitoni DIY-jutussa on hyvä ihan vaan sen takia, että olen jo pienenä tyttönä lahjakas käsitöissä - kiitos äiti jolta nämä taidot perin.

      Olen kehittynyt aivan hurrrrjana koodaamisessa - pelkästään muutamien kuukausien aikana. Muakin vähän kyllä harmittaa ettei mulla ole kommentoijia juurikaan, olenko liian omaperäinen, kenties... Mielestäni tää ulkoasu ja tyyli on enemmän mun tapaisempi ko viime vuonna. Porukka on nykyään vlogiriippuvaisempia ko ennen, ite en aio siirtyä vlogien ihmemaailmaan - videoiden ja vlogejen katsominen on kivaa... mutta itestä ei ole vloggaajaksi, mulla on sen verran monta syytä miksi mieluummin kirjoittelen ko änkyttelen kameralle...

      Toivottavasti törmätään pian ja mä annan luvan halaamiseen. :')

      Poista

Onko asiaa? Hyvä.
Vastaanko? Kyllä.

Mutta muista, lähetä vain sellaista palautetta jollaista sie myös mahdollisesti kestäisit.